actueel

Zorggroep Krimpen Komt Verder!

Zorggroep Krimpen heeft als eerste uit Midden-Holland een Kom-Verder-Aanvraag ingediend voor co-financiering bij Zelfzorg Ondersteund! om persoonsgerichte zorg te verbeteren. En de aanvraag is goedgekeurd! Reos adviseerde bij het maken van het plan van aanpak voor de aanvraag en hoe patiënten betrokken kunnen worden bij de uitvoering.

Met het Scan & Plan traject van ZO! maakt een zorggroep voor zichzelf helder welke volgende stappen zij willen zetten in de implementatie van persoonsgerichte zorg. Als extra financiële middelen nodig zijn, kunnen zij een beroep doen op de middelen die zorgverzekeraars gezamenlijk beschikbaar hebben gesteld. Een zorggroep dient dan een zogenaamde Kom-Verder-Aanvraag in. In de eindfase van de aanvraag kijkt ook zorgverzekeraar VGZ mee naar relevantie en zichtbaarheid van de beoogde resultaten.

Plan van aanpak
Zorggroep Krimpen heeft met ondersteuning van Ellen Binnema, adviseur Reos een plan van aanpak en een Kom-Verder-Aanvraag opgesteld. Zij gaan het komend jaar aan de slag met het opfrissen van de motivational interviewing vaardigheden, beschrijven van het proces van een persoonsgericht consult, (digitale) informatiemiddelen en het vaststellen van de eisen waaraan een patiëntenportaal moet voldoen. En hoe is de patiënt hierbij betrokken? Kees van Dalsen, voorzitter Zorggroep Krimpen vertelt: “Een klankbordgroep van patiënten adviseert en toetst ons. Zo gaan bijvoorbeeld een patiënt en een zorgverlener in een koppel patiëntenportalen testen of het voldoet aan hun eisen. Daarnaast vragen wij patiënten of zij na een consult ons direct feedback willen geven op onze consultvoering. Patiënten helpen ons op deze manier om persoonsgerichte zorg echt in de vingers te krijgen.”

Een andere aanpak in én buiten de spreekkamer
Kees vertelt verder: “Persoonsgerichte zorg staat al langer hoog op de agenda bij ons. Deze verfrissende kijk op zorg sluit goed aan bij onze visie dat een andere aanpak in én buiten de spreekkamer nodig is om de trend van toenemende zorgvraag, stijgende kosten en verhoogde werkdruk om te buigen. De patiënt is hooguit een paar uur per jaar bij ons in de spreekkamer. Maar hij neemt wel dagelijks besluiten die direct effect hebben op zijn leven met een chronische aandoening. Wij willen patiënten in de spreekkamer beter ondersteunen om buiten de spreekkamer afgewogen keuzes te maken.

Passende oplossingen
Zorggroep Krimpen heeft patiënten gevraagd hoe zij  persoonsgerichte zorg zien. Welke rol zien zij voor zichzelf, verwelkomen zij digitalisering zoals bijvoorbeeld een patiëntenportaal? Kees: “We hebben geleerd dat patiënten zich niet altijd bewust zijn van hun eigen verantwoordelijkheid. Zij overzien de gevolgen van eigen keuzes en gedrag niet altijd. Terwijl die wel bepalend zijn voor het ziekteverloop. Over e-health en digitalisering waren patiënten terughoudend en voorzichtig. Mogelijk waren ze onbekend met de mogelijkheden of voelden zich onzeker. We moeten goed in gesprek blijven over de belemmeringen die patiënten ervaren. Dat helpt bij het ontwikkelen van passende oplossingen.”

Scan & Plan
Na de patiëntenraadpleging was de Scan & Plan van ZO! een mooi vervolg. Kees: “In de Scan & Plan hebben wij met een consulent van ZO! aan de hand van stellingen bepaald waar wij staan en waar onze kansen liggen om persoonsgerichte zorg beter op de kaart te zetten. Vervolgens hebben wij in een bijeenkomst onder begeleiding van Reos adviseur Ellen Binnema samen geformuleerd wat wij onder persoonsgerichte zorg verstaan en waarom wij het belangrijk vinden. Zo’n visie was al vaker besproken, maar nooit gezamenlijk vastgelegd. Daarnaast hebben wij op een rij gezet wat we al deden en benoemd wat we nog meer kunnen doen richting patiënt, zorgverlener en organisatie. De bijeenkomsten hebben echt effect gehad! Wij zijn gestart met groepsconsulten diëtetiek en hebben meegedaan met de Nationale Diabetes Challenge. De patiënten vonden beiden een groot succes!"

Wilt u  de zorg persoonsgerichter maken, een discussie voeren over zelfmanagement of patiënten betrekken bij het verbeteren van uw zorg? Neem contact op met Reos adviseurs John Hoenen, Ellen Binnema of Eva van Steenbergen.

Top