actueel

“Dan kom je er achter dat de patiënt de vragenlijst te ingewikkeld vindt”

beeld: Vilans

Ondersteunen bij zelfmanagement kun je als zorgverlener niet van de ene op de andere dag. Fysiotherapeute Ingeborg Geerling van Paramedisch Centrum Lagas kan er over meepraten. Zij volgt een leertraject Zelfmanagement bij (ROS) Reos.  “Je merkt dat je soms vastgeroest zit in je huidige werkpatroon en dat verandering weerstand met zich meebrengt. Bijvoorbeeld als je niet de verwachte reactie krijgt van een patiënt.”

“Of als je jouw patiënt hebt gevraagd of hij een vragenlijst in wil vullen en dat hij er nog niets mee heeft gedaan. Daar kun je gefrustreerd van raken. Van adviseurs van Reos krijgen we mee dat dit juist een handvat is om door te vragen. Dan kom je er achter dat de patiënt de vragenlijst te ingewikkeld vindt of iets niet begrijpt. Daar kun je dan weer een vervolgactie op ondernemen.”

Kleine successen delen
In de scholingen worden kleine successen met elkaar gedeeld. “Veel had ik aan een tip van een praktijkverpleegkundige in ons samenwerkingsverband. Die gaf aan dat de tijd te kort is om tijdens een consult het hele individuele zorgplan met de patiënt door te nemen. Zij besloot om het zorgplan eerst mee te geven, zodat de patiënt dit thuis door kon lezen. Bij een volgend consult was de patiënt al beter geïnformeerd en kon zij daar gericht op terugkomen.

Ingeborg volgt de scholing in het samenwerkingsverband De Florijn in Leiderdorp met daarin meerdere eerstelijnsdisciplines. “Het is fijn dat de scholing multidisciplinair wordt aangeboden. Het voordeel van deze aanpak vind ik dat je zorginhoudelijk beter van elkaar weet wat je doet. Dat creëert meer samenhang en je kunt beter verwijzen naar andere disciplines. Een voordeel is ook dat je samen met de patiënt een Persoonlijk Zorg Dossier compleet maakt.”

Onderdeel van dagelijkse werk
De scholing staat echter niet op zichzelf. Het is onderdeel van een traject waar het zelf maken van een plan van aanpak, coaching-on-the-job, intervisie en evaluaties bij hoort. Ingeborg: “We doen veel zelf en dat zorgt ervoor dat het niet alleen bij een scholing blijft. Voor een goede implementatie in het samenwerkingsverband is het belangrijk dat ondersteuning bij zelfmanagement een onderdeel gaat uitmaken van het dagelijkse werk. Een voorwaarde daarvoor is dat het levend gehouden wordt. Goed om het thema regelmatig terug te laten keren, bijvoorbeeld tijdens een lunch. ”

Leren doe je in de praktijk is het devies. Daarom start De Florijn met peercoaching. Je neemt een consult op video op –met toestemming van de patiënt- en bekijkt deze met een collega. Gezamenlijk bespreken wij Wat gaat goed? Wat kan beter? voor wat betreft het ondersteunen van zelfmanagement.  Zo leert de collega die het consult heeft gegeven, maar ook de collega die feedback geeft.

We hebben allemaal een geplastificeerd kaartje meegekregen met daarop korte tips en geheugensteuntjes, zoals: wees een OEN bij het ondersteunen van zelfmanagement. Een leuk geheugensteuntje voor wees Open Eerlijk en Nieuwsgierig. Dat kaartje kun je op je bureau zetten zodat je er continu aan herinnerd wordt. 

Reos biedt een leertraject Zelfmanagement aan multidisciplinaire samenwerkingsverbanden.

Wilt u meer weten? Neem contact op met Ellen Binnema.

Top