actueel

Hoe versterk je de Eigen Regie van de patiënt?

De patiënt zit hooguit een paar kwartiertjes per jaar in de spreekkamer. Maar hij neemt wel dagelijks besluiten die direct effect hebben op zijn leven en gezondheid. Hoe kan u de patiënt ook buiten de spreekkamer ondersteunen bij het maken van afgewogen keuzes en verandering van leefstijl? 

Eén ideale aanpak bestaat niet. Reos adviseert zorgverleners en stafmedewerkers van zorggroepen de eigen regie van patiënten te versterken. Tip 1: ontwikkel dat beleid samen met patiënten!

Versterken eigen regie vraagt geduld
Het versterken van eigen regie is een diepgaande verandering van denken en doen; het vraagt tijd, een variatie in aanpak en geduld. Het kost jaren om zo’n nieuwe wijze van werken routine te laten worden, maar dat betekent niet dat er onderweg geen mijlpalen benoemd kunnen worden.

Wat levert het nou op?
Eén euro’ investeren in zelfmanagement levert een maatschappelijke opbrengst  op van vierenhalve euro. Dat komt vooral omdat de kwaliteit van leven toeneemt, zorgkosten afnemen en het langdurig ziekteverzuim terugloopt. Lees het artikel van John Hoenen ‘Zelfmanagement, loont dat?’   

Aan de slag met eigen regie

Scan & Plan 
Met Scan & Plan brengt u in kaart hoe de zorggroep het eigen regie beleid kan versnellen. Wat gaat al goed? En wat moet verder uitgewerkt worden? Resultaat is een projectplan; vaak is extra financiering voor de uitvoering van het plan mogelijk via de reguliere contractering met de zorgverzekeraar.

Scan & Plan light
Soms kan voor een praktijk of gezondheidscentrum een ‘Scan&Plan light’ goed passen: rond een specifiek thema samen nagaan hoe er snel verbeteringen doorgevoerd kunnen worden. Reos treedt op als sparringpartner en adviseert bij de ontwikkeling en uitvoering van plannen; of dit nu gaat om visievorming, scholing (Lees een eerder interview met huisarts Frank Zuure en praktijkverpleegkundige Elly Winkler over de scholing zelfmanagement) of het werken met het consultmodel persoonsgerichte zorg. Het belangrijkste is dat het aansluit op de wensen van de zorgverleners én de patiënten. 

Vraag de patiënt aan tafel 
De patiënt is degene die het meeste invloed heeft op zijn leven en daarom de belangrijkste persoon om te betrekken in het verbeterproces van de zorg. Samenwerkingsverbanden beseffen zich steeds meer dat zij niet vóór de patiënt, maar mét de patiënt moeten nadenken over zorgvernieuwingen. Reos adviseerde al diverse samenwerkingsverbanden over patiëntenparticipatie.

Luisteren naar de patiënt
Eerstelijnssamenwerkingsverband Florijn organiseerde een themabijeenkomst met patiënten over de vraag; ‘wat heeft ú nodig om met uw chronische aandoening om te gaan?’ Alphen aan den Rijn betrok patiënten tijdens het scan en plan traject om direct te horen of ze op de goede weg zijn die aansluit bij de patiënt.

Gezondheidscentrum Korte Akkeren organiseerde een patiënten panel waarin duidelijk werd dat luisteren het kernwoord is om wensen van cliënten te horen en hun ideeën te ontdekken. Reos helpt u graag de goede keuze te maken om patiënten te betrekken bij uw vraagstuk. 

Betere resultatenafspraken realiseren
Hoe u het ook aanpakt: het wordt steeds belangrijker om het resultaat in kaart te brengen: niet alleen medisch, op kostenniveau maar ook in patiënten ervaringen. Dat laatste kan steeds beter gemeten worden. Reos bespreekt graag met u hoe u dat kunt aanpakken en hoe u verbetersuggesties uit de resultaten kunt halen. 

Wilt u vaart geven aan ondersteuning bij zelfzorg in uw zorggroep of eerstelijnssamenwerkingsverband?

Neem contact op met John Hoenen

Neem contact op met Eva van Steenbergen

Top