"Dit zijn onze ervaringen met thuismeten tot nu toe."

Interview met assistentes Gezondheidscentrum Dillenburg

Ongeveer drie jaar geleden begonnen 80 patiënten van gezondheidscentrum Dillenburg met het thuis meten van hun bloeddruk. We spraken met twee assistentes van het CVRM-spreekuur - Claudia van Rijsdam en Samantha van Ingen – over hun ervaringen met thuismeten en hoe dat hun werk veranderd heeft. Samantha vertelt: “Patiënten die we eerst elke drie maanden tijdens het spreekuur zagen, meten nu thuis hun bloeddruk en registreren dat digitaal. Ze komen alleen nog voor de jaarlijkse controle bij de huisarts naar de praktijk. We merken echt minder druk op de spreekuren en dat was ook wel nodig, want die zaten overvol.”

Dus het thuis meten levert veel tijd op voor de assistentes? “Ja en nee”, reageert Claudia. “Want er zit voor ons nog steeds werk aan vast natuurlijk. Wij plannen dagelijks een uur in om terugkoppeling te geven aan patiënten op hun meetresultaten. We hebben afgesproken dat we dat binnen twee dagen doen, want anders worden mensen onrustig.”

Ook voor patiënten is de nieuwe werkwijze even wennen

De assistentes zien de patiënten dus veel minder tijdens de spreekuren, hoe heeft dat het contact veranderd? “In het begin voelde het wel iets onpersoonlijker”, vertelt Samantha. “Maar voor patiënten is het echt veel makkelijker, zij zijn minder tijd kwijt aan een bezoek aan de praktijk en dat wordt gewaardeerd. Maar ook voor patiënten is het wennen. We merkten na een tijdje dat er echt minder metingen binnen kwamen. We zijn die mensen gaan bellen en dan blijkt het vooral lastig dat zij er zelf aan moeten denken het meten in te plannen. In het begin stuurden we mensen een automatische reminder, maar het aantal mails dat we stuurden bleek voor sommigen weer te veel te zijn. Nu bellen we ze dus na als we geen gegevens meer ontvangen. Zo zijn we nog steeds aan het kijken wat het beste werkt.”

Meeste patiënten ervaren gemak, maar kunnen ook onzeker zijn

Maar als patiënten het thuismeten eenmaal onder de knie hebben, dan willen ze dus niet meer anders? “Nou, dat verschilt nog wel per patiënt”, nuanceert Claudia. “Het grootste deel van de patiënten vindt het inderdaad heel fijn vanwege het gemak. Maar sommige mensen missen echt het persoonlijk contact. Of zijn toch onzeker of ze de bloeddruk wel goed meten en de gegevens juist invoeren. Dus die mensen komen toch liever zelf naar het spreekuur en dat is natuurlijk prima.”

Thuismeten is een belangrijke aanvulling op het CVRM-spreekuur

Zijn Samantha en Claudia ooit bang geweest dat hun werk op termijn overbodig wordt door dit soort toepassingen? “Nee joh”, reageren zij beiden lachend:  “Wij zien het juist als een belangrijke aanvulling op onze praktijk en het CVRM-spreekuur, waarover ook de patiënten tevreden zijn.”

Meer lezen over de ervaringen van Gezondheidscentrum Dillenburg?

Wil je meer weten over het thuismeten zoals Gezondheidscentrum Dillenburg dat aanpakt? Lees dan eerdere artikelen die verschenen met interviews met huisarts Frank den Heijer:

Top